marți, 28 martie 2017

 Mişcarea Euhter-Ortodoxă se opune schismei stiliste

Ca urmare a Sinodului Bisericilor Ortodoxe de la Constantinopol din anul 1923, sub influenţele europene şi ale factorilor politici ai epocii interbelice, Biserica Ortodoxă Română a adoptat în covârşitoarea sa majoritate acest nou sistem de măsurare a timpului şi nou calendar îndreptat. Astfel, sărbătorile religioase ale românilor sunt în consonanţă cu sărbătorile religioase ale marii creştinătăţi europene. În Basarabia sub influenţa Bisericii Ortodoxe Ruse, în mari comunităţi a fost menţinut calendarul iulian şi la noi în nordul Moldovei şi izolat în ţară, o fracţiune restrânsă a clerului ortodox a rămas inerţial tributară vechiului calendar iulian şi este cunoscută drept fracţiunea stilistă, care ulterior s-a constituit drept Biserica Ortodoxă de Stil Vechi(B.O.S.V.). Potrivit schismei stiliste, se susţine că în România există două biserici ortodoxe : Biserica Ortodoxă de Stil Vechi(B.O.S.V.) şi Biserica Ortodoxă Romnă de Stil Nou(B.O.R.S.N.). Prin această divizare clasificativă de confrunt, fracţiunea ortodoxă de stil vechi induce în Spaţiul Nostru Ortodox un principiu dihotomist-ortodox antagonic, care subminează unitatea şi autoritatea B.O.R. Mai mult, în fundamentalismul ei schismatic şi în lupta ei de a atrage cât mai mulţi enoriaşi, fracţiunea ortodoxă de stil vechi atacă B.O.R.S.N., considerând-o drept o biserică eretică. Mişcarea Euhter-Ortodoxă este împotriva  acestei divizări antagonice de schismă stilistă şi consideră că din perspectiva legislaţiei U.E. privind libertatea de gândire, de conştiinţă şi de credinţă, în spaţiul ortodox, pot fiinţa mai multe confesiuni ortodoxe. În acest sens este posibil a fiinţa în B.O.R. pe temeiul de spirit al Sfintei Treimi, trei confesiuni : Confesiunea Ortodoxă Apostolică, Confesiunea Ortodoxă de Sfântă Tradiţie sau de stil vechi şi în formare Confesiunea Euhter Ortodoxă(C.E.O.), diferenţiat cu fundamente dogmatice în Euhterogon, în Biblie, în Sfânta Tradiţie şi  cronologic în calendarul iulian şi în calendarul de influenţă matematico-astronomică. Mişcarea Euhter-Ortodoxă se opune schismei dezbinatorii, privind disputa calendaristică şi separatismului religios susţinut de ierarhia fracţiunii ortodoxe de stil vechi, apreciind această dispută ca pe o formă primară de luptă pentru putere. Se consideră că atât fracţiunea ortodoxă de stil vechi cât şi Biserica Ortodoxă de Stil Nou au aceleaşi fundamente dogmatic-biblice şi prin urmare, aşa zisa schismă este o dispută calendaristică de formă fără fond, neexistând motive întemeiate pentru schismă şi separatism religios. În sensul unei viziuni triater-ortodoxe integratoare, Mişcarea Euhter-Ortodoxă, nu este adepta unui limbaj ecleziastic exclusivist şi susţine că este necesar, chiar dacă restrâns, un dialog şi o comunicare între B.O.S.V şi B.O.R.S.N. În Spaţiul Creştin-Ortodox România, Credinţa Ortodoxă-întocmai Sfintei Treimi în cele trei dimensiuni de spiritualitate ortodoxă integratoare va triumfa. 
  






 Ştefan Melinte                                                        
Mişcarea Euhter-Ortodoxă                                   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu