CU ALAN TURING PRINTRE JURNALIȘTI
·
UZPR
·
În dialogul „om-computer” se consideră că un om, în funcție
de interesele sale poate încerca să blocheze sau să „pună la colț” tehnologia
AI. De altfel, cunoscând că un computer este capabil să dea răspunsuri numai
potrivit capacității și programării sale, la întrebările pe care le poate
adresa un subiect uman, totuși acest agent uman de cunoaștere este tentat să
„intimideze” și să descopere limitele acestei tehnologii. Este bine cunoscut că
AI nu are conștiință și nici nu este capabilă de emoții și, prin urmare nu
poate fi „intimidată”, iar la o întrebare când computerul nu poate furniza un
răspuns pertinent ne putem aștepta la un alt gen de răspuns, de tipul „…nu am
suficiente informații pentru a răspunde la această întrebare.”
Tehnologia AI are limite în funcție de datele de programare
și de complexitatea pretenției-întrebare sau temă articol. Comparând
răspunsurile acestei tehnologii sau articolele cu conținut media, elaborate de
această tehnologie cu cele aparținând unui jurnalist uman, vom constata că
acestea nu pot fi deosebite de cele scrise de o ființă umană, la rândul ei
performantă. Din această evaluare putem înțelege că tehnologia AI poate mima
abilitățile umane privind scrierea unor articole cu conținut media și în unele
cazuri, chiar a o depăși.
În această perspectivă, Alan Turing a imaginat un
test de evaluare a inteligenței artificiale, potrivit căruia o „mașină”, în
termeni jurnalistici poate fi evaluată a fi inteligentă, atunci când un agent
uman de cunoaștere, într-o interacțiune de întrebări și răspunsuri cu „mașina”,
supusă evaluării și un alt jurnalist uman, acest agent uman de cunoaștere nu
poate distinge de la cine provin răspunsurile. Mai precis, acesta nu poate
deosebi răspunsurile între ele, adică el nu poate diferenția, care sunt
răspunsurile care vin de la mașină și care de la jurnalistul uman.
Prin urmare se aproximează că o „mașină”, capabilă de
interacțiune cu o ființă umană și care în această interacțiune se poate
„substitui” și poate fi considerată drept jurnalist uman, atunci această
„mașină” poate fi evaluată ca având inteligență artificială. Există totuși
opinii întemeiate și critici, prin care se evaluează că nu este suficientă
trecerea acestui „Test Turing” de către o „mașină”, deoarece se apreciază că
aceasta deține algoritmi care pot mima inteligența, fără ca ea să dețină
această inteligență. Drept urmare, consider că noi cititorii, atunci când
companiile media ne oferă articole elaborate, atât de tehnologia AI, cât si de
jurnaliștii umani, nu avem capacitatea absolută în a face distincția dintre
aceste articole și ca atare le vom accepta, așa cum ele sunt. Ne putem imputa
noi cititorii că nu putem accesa o tehnologie care să ne ajute în a face
distincția între aceste articole sau ar trebui ca noi de la început să obligăm,
prin standarde și reguli, companiile media de a ne specifica această
distincție? Răspunzând la această întrebare, consider că aceste companii media
ar trebui să prezinte distinctiv, din perspectiva AI/jurnalist uman, numele și
prenumele autorului de articol.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu