ESTE „CANCEL CULTURE” O
CONSECINȚĂ A „CORECTITUDINII POLITICE”?
Nu vreau și nu doresc să mă
implic în controversele și diferitele interpretări, percepții publice sau
politice, legate de termenul de „cancel culture”. Aceste interpretări in afara
simțului comun, a tradițiilor religioase și a sistemelor de valori nu au mai
nimic în comun cu adevăratul sens al înțelegerii noțiunii de corectitudine.
Prin traducerea în cheia unei topici de limbă română, „cancel culture” creează
percepția în sens românesc a înțelegerii acestui termen, drept „anularea
culturii”. Din acest punct de vedere, de ce era necesară anularea culturii
vechiului sistem politico-economic etatist și aderarea la o nouă cultură de tip
neo-capitalist în România? Apreciez că era absolut normal ca în spațiul
cultural românesc să se producă transformări și în locul creațiilor din
domeniile: literaturii, artei și culturii care adulau sistemul și conducerea
politică, printr-un partid unic să pătrundă curentul liberal-democrat, prin care
și la noi să apară pluralismul politic și democratizarea societății noastre din
perspectivele acestui liberalism și al liberei creativități culturale. Până
aici suntem în consonanță cu o evoluție absolut normală, din perspectiva
corectitudinii politice în sens românesc.
Cu privire la spiritualitate,
evaluez că la noi, cultura spirituală a fost afectată prin: poziționări
neo-ortodoxe și protestant- liberal-ortodoxe, pătrunderea de secte și ofensiva
unor culte protestante și neo-protestante, atragerea de prozeliți din spațiul
ortodox și emigrarea economică a unui important număr de credincioși ortodocși
în Occident și în alte state. B.O.R. s-a adaptat însă acestor valuri de
schimbări repoziționându-se în contextul noilor transformări. Era normal,
democratic și corect politic ca în societatea noastră să apară aceste evoluții
spirituale. Prin urmare, datorită faptului că românii în majoritate au rămas
creștin-ortodocși nu putem aprecia că din această direcție s-a produs o anulare
semnificativă in cultura noastră spirituală.
Din perspectiva culturii
materiale se observă că, tranziția de sistem a însemnat pierderea a milioane de
locuri de muncă și schimbarea parității procentului de proprietate în favoarea
capitalului extern. Era corect politic și
de așteptat ca aceste schimbări să se producă în această direcție.
Anularea culturii materiale, nefiltrată din perspectiva intereselor
politico-economice românești a generat însă scepticism și mari semne de
întrebare pentru români, care au devenit neîncrezători în factorul politic. Suportul
argumentativ al acestei neîncrederi poate fi susținut prin faptul că, Țara
Noastră devenind o piață de desfacere care și-a deschis larg porțile pentru
interesele marilor corporații și companii „multi și transnaționale” se
confruntă azi cu: problema emigrației economice, flagelul drogurilor,
prostituția și traficul de carne vie, evaziunea fiscală, creșterea excesivă a datoriei publice și nu în
ultimul rând cu scăderea nivelului de trai, datorată lipsei unor salarii
atractive, șomajului în creștere și inflației, cauze ce au contribuit la
reducerea puterii de cumpărare a populației.
Când facem referire la termenii de „cancel
culture” și „corectitudine politică” ne exprimăm opiniile legate de înțelegerea
în sens românesc a acestor termeni și nu la celelalte interpretări și percepții
politice din culturile altor state.
Întrebându-ne însă „cât câștigăm
și cât pierdem noi românii prin tranziția la sistemul politico-economic
neo-capitalist” îmbrățișând aceste transformări culturale, apreciez că acestea
nu trebuie să erodeze identitatea noastră națională, sistemul nostru deschis
de valori și standardele noastre culturale.
Revenind la întrebarea din titlul
articolului cu privire la
anularea culturii vechiului
sistem politico-economic etatist, ca drept consecință a corectitudinii politice
se poate afirma că într-o anumită măsură „cancel culture”- anularea culturii
este consecința corectitudinii politice și a transformărilor neo-capitaliste de
sistem socio-politico-economic statal. Anularea culturii vechiului sistem
politic etatist a însemnat pe undeva și desvoltarea unei gândiri critice legate
de aceste transformări.
Andrei Suman - Mișcarea de
Gândire Critică „FORUMUL PENTRU DEMOCRAȚIE”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu