sâmbătă, 13 mai 2017


MIŞCAREA EUHTER-ORTODOXĂ




ASCEZA


Asceza-s.f.Ascetism;p.ext. ansamblu de exerciții fizice și spirituale (considerate purificatoare) practicate de unii călugări.-Din fr.ascese.
Asceză s. ascetism, pustnicie, schimnicie, sihăstrie; stare de spirit a asceților, aspirație către cele mai înalte virtuți, viață austeră impusă benevol.
Ascet-persoană care practică asceza; pustnic, sihastru,; fig.-persoană care duce o viață austeră și retrasă.
Ascetică-ramură a teologiei care se ocupă cu viața și operele unor asceți creștini; expunere științifică a ascetismului. Din fr. ascetique.
Surse Dicționare Dex (1998), (2009), D.N.(1986), Sinonime (2002).
Cât de asceți și cât de mistici suntem noi românii?
Asceza este disciplina în spirit şi în acelaşi timp şi un act de voinţă şi selecţie în a trăi viaţa creştină. La noi, asceza a fost practicată prin isihasm de călugări ortodocși în schituri monastice și în mănăstiri.
Ascetismul conduce la creşterea capacităţilor volitiv- mentale şi autocontrol asupra acţiunilor şi simţurilor noastre.
Prin asceză, post şi înfrânare, creştinii euhterogonic- ortodocşi se îndepărtează de lumea drogurilor şi prostituţiei sau de căderea într-o viaţă de alcool şi tabagism.
În euhter-ortodoxism, euhter-materialiştii sunt creştini decăzuţi în dimensiunea lor spirituală, cei ce cad mai repede pradă tentaţiilor sau unor pofte, care mai târziu vor deveni patimi apăsătoare pentru sufletul lor. Pentru ei este necesar a se curăţi şi elibera purificator de povara patimilor şi prin iluminare a trăi sub dreapta lege, postind în credinţă şi înfrânându-se de îmbietoarele tendinţe ale deşărtăciunii patimilor. Sute şi sute de milioane de creştini trăiesc sub dreapta lege se înfrânează de la pofte şi tentaţii, însă şi dintre ei sunt unii care decad. Şi astfel şi acei creştini euhter-ortodocşi care decad, este necesar a se întoarce către asceza înfrânării şi în a posti, spre a se îndepărta de cele rele şi a se reveni pe calea cea bună a îndreptării. Dintre creştinii euhter-ortodocşi, numai cei ce trăiesc o viaţă monahală pot accede către mistica euhter-ortodoxă a unirii cu Dumnezeu. În fundamentul său şi în tradiţia confesiunii euhter-ortodoxe, asceza reprezintă voinţa de disciplinare a sufletului şi a trupului prin abstinenţă în ceea ce priveşte hrana, viaţa sexuală, prin rugăciune și prin adoptarea unor exerciţii fizice şi de spirit, considerate purificatoare. Asceza şi postul determină un autucontrol şi în viaţa sexuală, omul care se înfrânează şi are o dietă alimentară apropiată de natură este viril şi are voinţă de a trăi iar cei ce se lasă conduşi de simţuri şi pofte nesăbuite decad într-o viaţă de desfrâu, ruinându-se pe ei şi familiile lor. Munca şi hrana sănătoasă întreţin ecilibrul hormonal al vieţii şi sănătatea mintală. În lumea noastră şi în lucrarea sa publică, îndelung şi adeseori Mântuitorul postea, priveghea şi se ruga.,,Privegheaţi şi vă rugaţi”, ne îndeamnă Mântuitorul Iisus Hristos, ,,luaţi seama la voi înşi-vă să nu se îngreuneze inimile voastre de mâncare şi de băutură şi de grijile vieţii”, ,,fiţi desăvârşiţi precum Tatăl vostru, Cel Ceresc, Desăvârşit este”. În Creştinismul Ortodox pe Stil Vechi, suntem îndemnaţi să nu ne băgăm în minte, în conştiinţă lucruri care vin prin simţuri şi care pot tulbura aşezarea minţii, să ocolim pricinile de cădere în păcatele de sexualitate, de mândrie, de lene, de mânie şi de toate patimile. Ancorarea în spaţiul unor constrângeri, cum ar fi: nespălarea, renunţarea la somn şi căldură, tăcerea şi izolarea, pribegia cerşetoare, renunţarea la viaţa socială şi la dezvoltarea propriei personalităţi, renunţarea la unele plăceri lumeşti, reprezintă de asemenea forme de asceză şi un spirit de frondă la adresa modelului de viaţă impus de societate. Puterea politică euhteriană, repudiază aceste forme de asceză, considerându-se că duc la decăderea personalităţii umane şi la pasivism trândav.

Har, iubire şi pace pentru români!

Ştefan Melinte
Mişcarea Euhter-Ortodoxă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu