
CRUCEA ȘI ATOMUL SAU DESPRE ȘTIINȚĂ ȘI TEOLOGIA ORTODOXĂ
ȘTIÍNȚĂ - s. f. 1. ansamblu sistematic de cunoștințe despre natură, societate și gândire. 2. cunoaștere (despre ceva). 3. pregătire intelectuală, învățătură; erudiție. (după fr. science). sursa: MDN '00 (2000)
ȘTIÍNȚĂ ~e f. 1) Sferă de activitate umană a cărei funcție constă în dobândirea și sistematizarea teoretică a cunoștințelor despre realitate. ~e sociale. ~ele naturii. ◊ Om de ~ învățat; savant. 2) Totalitate a cunoștințelor dintr-un anumit domeniu; disciplină. Cibernetica este o ~ recentă. ◊ ~ de carte a) cunoștințe elementare (de a scrie și de a citi); b) erudiție. 3) rar Faptul de a fi informat despre ceva; cunoaștere. ◊ A avea ~ despre ceva a avea cunoștință despre ceva. Cu (sau fără) ~a cuiva cu (sau fără) știrea cuiva. Cu bună ~ în mod conștient. [G.-D. științei; Sil. ști-in-] /a ști + suf. ~ință
- sursa: NODEX (2002) TEOLOGÍE s. f. Disciplină care se ocupă cu expunerea și fundamentarea teoretică a izvoarelor și a dogmelor unei religii; p. restr. parte a dogmaticii având ca obiect exclusiv pe Dumnezeu. ◊ Teologie pastorală = domeniu al teologiei având drept scop pregătirea viitorilor preoți în practica bisericească pe baza studierii Noului Testament. [Pr.: te-o-] – Din fr. théologie
- sursa: DEX '09 ORTODOXÍE (‹ fr.) s. f. 1. Confesiune creștină care a păstrat neschimbate dogmele, tradiția, cultul și organizarea bisericească fixate prin cele șapte sinoade ecumenice din sec. 4-8, reprezentând credința comună a bisericii din primul mileniu și tradiția apostolică menținută prin intermediul teologiei patristice și neopatristice; p. ext. Biserica ortodoxă; religia ortodoxă. În anul 1054 are loc Marea schismă, care va însemna separarea canonică și întreruperea comuniunii liturgice între Constantinopol și Roma. Cauzele acestei despărțiri, au fost, în primul rând, de ordin religios, creștinii răsăriteni neadmițând supremația Papei și învățăturile bisericii apusene privitoare la Purgatoriu, la purcederea Sfântului Duh și de la Fiul (Filioque), la folosirea azimei (pâinea nedospită, considerată o rămășită a Paștelui iudaic și simbol al morții, spre deosebire de pâinea dospită folosită de ortodocși, care reprezintă sufletul în trup, elementul incoruptibil), la euharistie etc. O. cinstește în persoana lui Iisus Hristos victoria asupra morții și începutul (nepătruns de mintea omului) creației renăscute, transfigurate. Esența teologiei ortodoxe o constituie dogma Sfintei Treimi; aceasta are o mare importanță pentru viața duhovnicească a credincioșilor, deoarece, așa cum persoanele Sfintei Treimi există una în alta, într-o unitate de ființe, tot așa și creștinii formează o comunitate de credință, de nădejde și de iubire în Dumnezeu. O. reprezintă religia de stat în România, Grecia, Armenia, Serbia, Bulgaria, Rusia, Ucraina, Georgia, Belarus, Macedonia, Ethiopia, Rep. Moldova, Cipru. Autocefalia Bisericii Ortodoxe Române a fost recunoscută de sinodul de la Constantinopol în 1885. ◊ Duminica ortodoxiei = prima duminică din postul Paștelui. 2. conformitate cu principiile tradiționale ale unor doctrine, concepții etc.
Mișcarea Euhter-Ortodoxă, ca mișcare laic-ortodoxă nu privește Credința Drept-Măritoare Ortodoxă din perspectiva unei dimensiuni scientologice sau a unei universități de științe aplicate, dar consideră că este necesară o apropiere a B.O.R. de scietocratism și deschiderea unui dialog aprofundat cu forurile scientice.
Mișcarea Euhter-Ortodoxă, susține o nouă cultură politico-religioasă și o direcție laică de scientizare în Biserica Ortodoxă Română. De altfel această tendință este prezentă în B.O.R. și exemplificăm acest aspect prin hirotonirea unor preoți cu pregătire la universități tehnice și deopotrivă la facultatea de teologie ortodoxă. Apreciem că numărul preoților cu studii științifico-tehnice și de pregătire teologică trebuie să fie în creștere și să atingă un procent de 10-15% din numărul total de preoți ai Bisericii Ortodoxe Române. Existența Direcției ,,Teologie și Știință" în cadrul Centrului Ortodox de Studii și Cercetări ,,Dumitru Stăniloae" din Paris vine de asemenea în sprijinul afirmației, că Biserica Ortodoxă Română are deja deschis, pentru început, un dialog în spațiul de știință și teologie ortodoxă. Spațiul eclesial trebuie să se deschidă fără teamă de secularizare și preoții ortodocși trebuie să fie capabili a susține un dialog asumat între știință, teologie și enoriași. Apreciem de asemenea că atitudinea ortodoxă față de știință nu trebuie să privescă raportul și relațiile dintre știință și teologie dintr-o perspectivă reducționistă. Mișcarea Euhter-Ortodoxă amintește în acest sens afirmațiile lui Nicolae Steinhardt precum că ,,Nicăieri şi niciodată nu ne-a cerut Hristos să fim prosti. Ne cheamă să fim buni, blânzi şi cinstiţi, smeriţi cu inima, dar nu tâmpiţi”. Parintele Nicolae Steinhardt vorbeste undeva in Jurnalul fericirii de "atitudinea degajata a ortodoxiei în raport cu stiinta; o lasa sa-si vada de ale ei - cu nițică înteleaptă desconsiderare". Paisie Aghiorâtu ,,știința ajută mult dar și tulbură mult". ,,Tot răul începe de la minte, atunci când ea se învârte numai în jurul științei și este cu desăvârșire îndepărtată de Dumnezeu". Din perspectiva învățăturii sfinților Părinți, Credința Ortodoxă nu disprețuiește știința și nu este în conflict cu știința. Apreciem că B.O.R. pentru a fi cât mai credibilă în lumea modernă trebuie să fie capabilă de o abordare științifico-filozofică în consens cu problematica lumii contemporane și de o nouă politică religioasă în spațiul de știință și teologie. Mișcarea Euhter-Ortodoxă reamintește totuși că nu se poate emicosmogra pe alte corpuri cerești sau planete, dacă nu posezi o cultură scientocrată, nu se dețin fonduri financiare și cei ce sunt îndreptățiți în acest sens nu sunt capabili de a opera cu tehnologii de expansiune. Ortodocșii trebuie să se debaraseze de complexul de superioritate ortodoxă, de autoexaltare, extaziere de sine și automulțumire. Nu suntem noi românii ortodocși ființele supreme din univers. De aceea dragi români, nu priviți precum furnica muntele ,,Dumnezeu ne ajută dacă ne ajutăm și singuri". Cu Dumnezeu Înainte!
Mișcarea Euhter-Ortodoxă, susține o nouă cultură politico-religioasă și o direcție laică de scientizare în Biserica Ortodoxă Română. De altfel această tendință este prezentă în B.O.R. și exemplificăm acest aspect prin hirotonirea unor preoți cu pregătire la universități tehnice și deopotrivă la facultatea de teologie ortodoxă. Apreciem că numărul preoților cu studii științifico-tehnice și de pregătire teologică trebuie să fie în creștere și să atingă un procent de 10-15% din numărul total de preoți ai Bisericii Ortodoxe Române. Existența Direcției ,,Teologie și Știință" în cadrul Centrului Ortodox de Studii și Cercetări ,,Dumitru Stăniloae" din Paris vine de asemenea în sprijinul afirmației, că Biserica Ortodoxă Română are deja deschis, pentru început, un dialog în spațiul de știință și teologie ortodoxă. Spațiul eclesial trebuie să se deschidă fără teamă de secularizare și preoții ortodocși trebuie să fie capabili a susține un dialog asumat între știință, teologie și enoriași. Apreciem de asemenea că atitudinea ortodoxă față de știință nu trebuie să privescă raportul și relațiile dintre știință și teologie dintr-o perspectivă reducționistă. Mișcarea Euhter-Ortodoxă amintește în acest sens afirmațiile lui Nicolae Steinhardt precum că ,,Nicăieri şi niciodată nu ne-a cerut Hristos să fim prosti. Ne cheamă să fim buni, blânzi şi cinstiţi, smeriţi cu inima, dar nu tâmpiţi”. Parintele Nicolae Steinhardt vorbeste undeva in Jurnalul fericirii de "atitudinea degajata a ortodoxiei în raport cu stiinta; o lasa sa-si vada de ale ei - cu nițică înteleaptă desconsiderare". Paisie Aghiorâtu ,,știința ajută mult dar și tulbură mult". ,,Tot răul începe de la minte, atunci când ea se învârte numai în jurul științei și este cu desăvârșire îndepărtată de Dumnezeu". Din perspectiva învățăturii sfinților Părinți, Credința Ortodoxă nu disprețuiește știința și nu este în conflict cu știința. Apreciem că B.O.R. pentru a fi cât mai credibilă în lumea modernă trebuie să fie capabilă de o abordare științifico-filozofică în consens cu problematica lumii contemporane și de o nouă politică religioasă în spațiul de știință și teologie. Mișcarea Euhter-Ortodoxă reamintește totuși că nu se poate emicosmogra pe alte corpuri cerești sau planete, dacă nu posezi o cultură scientocrată, nu se dețin fonduri financiare și cei ce sunt îndreptățiți în acest sens nu sunt capabili de a opera cu tehnologii de expansiune. Ortodocșii trebuie să se debaraseze de complexul de superioritate ortodoxă, de autoexaltare, extaziere de sine și automulțumire. Nu suntem noi românii ortodocși ființele supreme din univers. De aceea dragi români, nu priviți precum furnica muntele ,,Dumnezeu ne ajută dacă ne ajutăm și singuri". Cu Dumnezeu Înainte!
Ștefan Melinte
MIȘCAREA EUHTER-ORTODOXĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu